قنداق کردن نوزاد چگونه است؟

آیا قنداق کردن نوزاد کار درستی است؟

قنداق کردن نوزاد از حدود دهه 90 میلادی در کشور های اروپایی و غربی کاملا پذیرفته شده و انجام می‌شود. با توجه به پیشینه سلامت و فرهنگ کشور عزیزمان ایران نیز می‌توانیم به این نتیجه برسیم که قنداق کردن نوزاد از سالیان پیش در ایران رواج داشته و مورد استفاده بوده است. اما قنداق کردن نوزاد شیوه و روش خاص خود را دارد که باید حتما از آن تبعیت کرد. در این بلاگ از الا با ما همراه باشید تا شما را با مزایای قنداق کردن نوزاد و روش درست آن آشنا کنیم.


 

آیا قنداق کردن نوزاد کار درستی است؟

خیلی از والدین شاید به علت ناآگاهی از مزایای قنداق کردن نوزاد، از انجام این کار سر باز میزنند اما لازم به ذکر است که قنداق کردن نوزاد در ابتدا شاید کاری نادرست و حتی بیرحمانه به نظر آید اما مزایا و فواید بسیاری برای سلامتی فرزند عزیز شما خواهد داشت.

 برای مثال ابتدایی ترین فایده‌ی استفاده از قنداق برای نوزاد، داشتن خوابی راحت تر و عمیق تر است. تجربیات و تحقیقات عامی نشان از این موضوع دارند که قنداق کردن نوزاد با تداعی کردن فضای رحم مادر برای نوزاد باعث ایجاد حس آرامش در او شده که همین امر موجب داشتن خوابی بهتر، عمیق تر و در بعضی موارد طولانی تر است.

 

مزایای قنداق کردن نوزاد چیست؟

در ادامه‌ی این بخش، به اختصار چند مورد از مزایای قنداق کردن نوزاد را برخواهیم شمرد:

 

خواب با کیفیت تر

از حدود سال های ابتدایی دهه 60 میلادی، آزمایشات مختلفی در باب قنداق کردن نوزاد، مزایا و معایب احتمالی آن انجام شده است. در یکی از مهمترین این آزمایشات، دو گروه از نوزادان تحت نظر قرار گرفتند. یک گروه نوزادانی بودند که پیش از خواب قنداق میشدند و گروه دوم، موسوم به گروه، کنترل نوزادانی بودند که قنداق نداشتند.

 

در پی این آزمایش به وضوح دیده شد که نوزادانی که قنداق دارند ضربان قلب پایین تر و در عین حال پایدار تری دارند. همانطور که گفته شد قنداق به علت شبیه سازی فضای درون رحم مادر برای نوزاد سبب پایداری روانی نوزاد شده که همین امر باعث داشتن خوابی با کیفیت تر و عمیق تر خواهد شد. از سوی دیگر، در نوزادان  گروه کنترل دیده شد که کیفیت خواب به وضوح پایین تر بوده و نتایج نامناسبی نسبت به گروه اول کسب کرده اند.

 

همانطور که بر همه واضح است، خواب یکی از اساسی ترین ارکان تاثیر گذار بر رشد نوزاد می‌باشد. به همین دلیل توصیه میکنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر و کامل تر در باب این موضوع به بلاگ مقدار خواب طبیعی نوزاد چند ساعت است مراجعه کنید.


مزایای قنداق کردن نوزاد چیست

پیشگیری از رفلکس استارتل یا مور

رفلکس استارتل یک پاسخ طبیعی بدن نوزاد در مقابل استرس و هیجانات ناگهانی است. این واکنش که به نام رفلکس مور نیز شناخته می‌شود، عمدتا تا سنین 3 یا 4 ماهگی در نوزادان تازه متولد شده دیده می‌شود. رفلکس استارتل به اینگونه است که بدن نوزاد در مواتجه با استرس یا هیجانی ناگهانی، ابتدا وارد فاز دفاعی شده که باعث از هم باز شدن پاها و دست ها می‌شود. در این وضعیت، بدن نوزاد به مانند یک ستاره9 باز خواهد شد که دقیقا به همین دلیل به این رفلکس استارتل یا واکنش ستاره‌ای می‌گویند.

 

همانطور که گفتیم این رفلکس، یک واکنش طبیعی است اما اتفاق افتادن آن برای نوزادی در سنین 3 یا 4 ماهگی آن هم در هنگام خوابیدن می‌تواند ناخوشایند باشد. تصور کنید که نوزادی که هنوز وارد سطح عمیق تری از خواب خود نشده، اگر با این واکنش روبرو شود چقدر آزرده خاطر خواهد شد.

 

جلوگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS

یکی دیگر از آزمایشاتی که حول موضوع مزایای قنداق کردن نوزاد در همان دهه های 60 میلادی به بعد انجام می شد، آزمایش پیشگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS بوده است. با گذر از دهه 60 میلادی و ورود به دهه های بعدی مخصوصا دهه 90، به وضوح می توان کاهش چشمگیری در میزان نوزادان تلف شده به علت سندروم مرگ ناگهانی را شاهد بود. یکی از مهمترین و بدون شک اصلی ترین دلایل این موضوع نیز قنداق کردن نوزاد و خواباندن او به پشت خواهد بود.

 

همواره به والدین توصیه میشود که به هیچ وجد نوزاد خود را به پهلو و یا شکم نخوابانند چرا که این کار سبب افزایش احتمال بسته شدن راه تنفس نوزاد و خفگی در هنگام خواب می‌شود. حال اگر نوزاد خود را قنداق کنید و به پشت بخوابانید، با این کار علاوه بر جلوگیری از چرخش های ناگهانی او، شانس درگیر شدن با سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را نیز کاهش داده اید.

جلوگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری در ارتباط با این موضوع هستید توصیه می‌کنیم که حتما بلاگ سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را مورد مطالعه قرار دهید.

 

مراحل قنداق کردن نوزاد

  1. در ابتدا سطحی صاف و مناسب انتخاب کرده و پارچه‌ی قنداق را مانند یک لوزی در حالی که یکی از گوشه های آن به سمت بالا قرار دارد روی سطح پهن کنید. پس از این کار، گوشه بالایی را چیزی نزدیک به 15 سانتی متر تا بنید.

 

  1. نوزاد را به حالتی که صورت او رو به شما باشد، به پشت روی پارچه بگذارید. به این نکته توجه داشته باشید که سر نوزاد باید بالاتر از بخش تا خورده بوده و باقی بدن در وسط پارچه به سمت گوشه‌ی پایینی قرار بگیرد.

 

  1. دست چپ نوزاد را بلند کرده و پارچه را از زیر دست چپ و روی سینه عبور دهید. پس از این کار ادامه‌ی پارچه را از زیر دست راست نوزاد عبور داده و زیر بدن نوزاد ببرید. در این صورت خواهید دید که دست چپ کودک پوشیده شده ولی دست راست او آزاد خواهد بود.

 

  1. گوشه‌ی پایینی پارچه را بالا آوردعه و روی بدن نوزاد قرار دهید. سپس دست راست او را صاف در کنار بدن قرار داده و گوشه‌ی سمت راست پارچه را از روی دست راست و بدن رد کرده، زیر بخش چپ بدن بگذارید.

 

  1. پس از گذراندن این مراحل، باقی مانده‌ی پارچه را در زیر بدن قرار داده و قنداق را کمی سفت کنید.

مراحل قنداق کردن نوزاد
 

نکاتی که در قنداق کردن نوزاد باید به آن توجه کنید.

از سفت کردن بیش از حد قنداق بپرهیزید. توجه داشته باشید که باید بتوانید 3 انگشت خود را بین قنداق و بدن نوزاد قرار بدهید.

 

پارچه‌ی قنداق نه باید خیلی شل و آویزان و نه سفت و محکم باشد

 

قنداق باید در ناحیه‌ی لگن نوزاد مقداری آزاد تر باشد تا به نوزاد اجازه‌ی حرکت دادن پاها را بدهد

از پارچه ها و پتو های ضخیم برای قنداق کردن نوزاد استفاده نکنید چرا که قنداق کردن با پارچه های ضخیم باعث افزایش بی‌رویه دمای بدن نوزاد شده که همین امر می‌تواند سلامتی او را به خطر اندازد.

 

اگر احساس کردید که نوزاد بیقرار است، در ابتدا او را روی سطحی صاف خوابانده و دقایقی رهایش کنید تا مقداری آرام شود. پس از این وقفه به قنداق کردن نوزاد خود بپردازید.

 

اگر دیدید که نوزاد مدام در حال تلاش برای خارج شدن از قنداق است و از ایمن بودن خواب او بدون قنداق اطمینان دارید، بهتر است اصلا از قنداق استفاده نکنید.

 

در انتها به شما والدین عزیز توصیه می‌کنیم که برای مشاهده و تهیه‌ی قنداق های الا که با بهترین پارچه‌ها از نظر کیفیت تهیه شده‌اند، به صفحه‌ی قنداق نوزاد در وب سایت الا مراجعه کنید.

 

سخن پایانی 

در این بلاگ سعی بر آن داشتیم تا شما والدین عزیز را با اهمیت قنداق کردن نوزاد آشنا کنیم. در این نوشته نکات بسیار مهمی در ارتباط با مزایا و نحوه‌ی قنداق کردن نوزاد به شما گوشزد کردیم که باید حتما پیش از قنداق کردن به آنها توجه و اهتمام کامل داشته باشید.

 

مطلب های تصادفی